Rechtszaak gewonnen – conflict opgelost zou je denken. Maar doorgaans gaat ook het klantcontact of de vriendschap verloren en daar is niemand blij mee. 

“Juristen moeten minder snel grijpen naar juridische instrumenten. Maar eerst luisteren naar wat de klant wil bereiken”, aldus jurist Eric van de Luytgaarden over de kern van ‘preventive law’. De Volksbank vroeg Van de Luytgaarden om onderzoek te doen: werken juristen en fiscalisten van deze bank met de menselijke maat?

We bekeken in hoeverre bankieren met de menselijke maat door medewerkers van juridische en fiscale zaken in de praktijk wordt gebracht. We keken met de medewerkers mee, observeerden scrum-sessies en namen tientallen interviews af.

Hoewel er ook punten van aandacht zijn, constateerden we dat de medewerkers de ruimte zoeken om zelfs in een sterk gereguleerde omgeving met grote juridische, economische en maatschappelijke risico’s innoverende projecten te ontwikkelen. Deze projecten hebben gemeen dat de verschillende klanten van de bank centraal staan en de interne en externe dienstverlening wordt verbeterd.

In plaats van een lijvig rapport bomvol met voorbehouden en exoneraties, rapporteerden we onze bevindingen en aanbevelingen in de vorm van een infographic en presentaties. Geen uren leeswerk, maar to the point kennisdeling.

Over dat onderzoek verscheen vandaag een publicatie op de website van de Nederlandse Vereniging van Banken.